Onderwijs, onderzoek, ondersteunen

Dit jaar zit ik er flink ‘onder’… Ik mag me met 3 toffe onderwerpen bezighouden. Onderwijs verzorgen op de Car Academy, onderzoek doen naar studentmotivatie voor toetsen, teams ondersteunen naar een vorm van toetsting die de studenten meer motiveert.

De laatste taak is wellicht de meest interessante.
Het onderwijs, en in het bijzonder bij het Summa College richt zich steeds meer op individuele student in plaats van op een groep studenten. Individueel onderwijs sluit beter aan bij de behoeftes van de student, bij de wensen van het leerbedrijf en bij de huidige arbeidsmarkt die meer flexibiliteit van de studenten vraagt.

Mooie ambitie, individuele leerlijnen, maar hoe pas je dat toe in het onderwijs?

We proberen het onderwijs met leuke keuze-opdrachten aan te passen aan de student. We dagen studenten uit en ondersteunen tegelijkertijd anderen. Aan het einde van een periode laten studenten vaak zien wat zij geleerd hebben. Regelmatig gebeurt dat door het maken van een afsluitende opdracht of een klassikale toets.
Het onderwijs is dus gericht op de student, de toets is nog vaak gericht op een groep studenten.
Het komende jaar zou ik graag teams gaan helpen met het ontwikkelen, invoeren, uitvoeren en verder ontwikkelen van een toetsmethode die gericht is op de studenten.

  • Zou het niet mooi zijn als de studenten keuze hebben in toetsvorm en het moment van toetsen?
  • Zouden de studenten dan niet meer gemotiveerd zijn om de toets te maken?
  • Zou toetsangst dan niet verminderen?

Naamloos

Wil je jullie studenten keuzes aanbieden in toetsvorm en/of toetsmoment? Dan help ik jullie daar graag bij mee! Je kunt dan contact met me opnemen.

 

Naast de ondersteuning ga ik onderzoek doen naar de toetsmotivatie van studenten wanneer zij keuzevrijheid ervaren in toetsvorm- en toetsmoment. Dit onderzoek is een ontwerpgericht onderzoek. Ik ga dus met teams aan de slag om hun onderwijs zo te ontwerpen dat studenten keuzes krijgen met betrekking tot toetsen.
Tijdens dit promotieonderzoek wordt ik door Kim Dirkx en Steven Verjans van de Open Universiteit begeleid, Rob Martens is mijn promotor. Het is een 5-jarig traject waarbij het doel is om het mbo-onderwijs leuker en beter te maken voor de studenten. Het onderzoek gaat plaatsvinden bij het Summa College, maar ook op anderen mbo-scholen.

Gelukkig mag ik bij de Car Academy ook nog onderwijs verzorgen. Ik blijf dus lesgeven op een super toffe locatie, met geweldige collega’s aan een super gave doelgroep. Ik geef vooral les aan niveau 3 BBL studenten. Deze studenten werken 4 dagen in de week als eerste autotechnicus bij een leerbedrijf en komen 1 dag per week naar school. Samen met een aantal dealers in de regio hebben we een Top Dealer Klas opgezet. Deze dealers hebben ons benadert om een klas op te zetten met studenten die bij één van deze dealers werken. De werkwijze van deze dealers is vrijwel gelijk. Een geweldig mooi initiatief waar ik mijn steentje aan bij mag dragen.

Docent in het mbo is echt mijn droombaan. Mijn drijfveer is het mbo-onderwijs leuker en beter maken.
Ik heb weer zin in dit schooljaar!

 

Groetjes
Giel Kessels

Auteur: gielkessels

Bevlogen docent bij Summa Automotive. Ambassadeur voor de beroepsvereniging voor opleiders in het MBO (BVMBO).

Plaats een reactie